Sporten zo gezond

Sporten zo gezond

Ja, natuurlijk is sporten gezond en als het even kan wandel en fiets ik dagelijks. Sporten met mijn kinderen, voetballen met Job, volleyballen met Lars en snowboarden met Merel. Vaak zie je me op zondag voetballen op het Hulsbeek  ‘jong tegen oud, vader tegen zoon’.  Welke vader wil dat nou niet, alleen binnenkort wordt ik 60 jaar. Mijn lijf, met name mijn knieën, gaat langzaam achteruit, daarom sta ik nu meestal te keepen. Afgelopen zondag heb ik toch te fanatiek mee gevoetbald. Het gevolg, een uurtje na het sporten kon ik bijna niet meer lopen en had ik veel pijn aan de knieën. Hoe los ik dat als natuurgeneeskundige op? Mijn moeder had artritis, artrose en heeft meerdere operaties gehad, o.a. kunstprotheses aan heupen en knieën, naast alle medicatie van de reumatoloog. Zij was mijn motivatie om natuurgeneeskunde te studeren en het anders te proberen.

Er zijn zoveel mogelijkheden

Orthomoleculair

  • Orthomoleculair: collageen, groenlipmossel, boswellia, glucosamine, MSM, bioprotect, vitamine C, vitamine K2, vitamine B 6, magnesium, vit E, omega’s als zwarte bessenzaadolie / lijnzaadolie, koper, selenium, intenzyme forte (tussen de maaltijden).
  • Fytotherapie: blauwe bosbes, curcuma, gember, groene thee, moederkruid, moerasspiraea, paardenstaart.

Voeding

  • Vers fruit (abrikozen, pruimen, appels, peren),  verse groenten (paardebloemblad, peterselie, alfalfa, alle koolsoorten), plantaardige oliën, noten, groene thee, zilvervliesrijst.
  •  Vlees beperken.
  • Vermijden: alcohol, chocola, cola, citrusfruit, aardbeien, frambozen,  koffie, pinda’s, suiker, varkensvlees, verzadigde vetten, geraffineerde voeding (wit meel).

Bioresonantie en lichttherapie

Wat doe ik voor mijn gezondheid ?

Wim Haafkes
natuurgeneeskundige, acupuncturist & homeopaat