Het zuur-base advies / dieet

Door enkele weken een zeer basische, zuivere voeding te gebruiken, krijgt het lichaam de gelegenheid zich van belastende stoffen te ontdoen en de spijsvertering, stofwisseling en het energieniveau te herstellen.

Dokters van morgen laten de positieve effecten van vasten zien. Het zuur-base dieet is een wat mildere manier.


;

Omdat er bij dit dieet normale hoeveelheden voedsel worden genuttigd, blijft de bloedsuikerspiegel veel stabieler dan bij de “ouderwetse” reinigingskuren zoals de verschillende (half)vastenkuren. Een ander groot voordeel hiervan is dat dit dieet goed te combineren is met de dagelijkse werkzaamheden. Dat maakt dit dieet een geschikte manier die door vrijwel iedereen kan worden toegepast. Het dieet is verder zeer geschikt om te ontwennen van schadelijke voedingsgewoonten en verslavende substanties.

Het “reset” als het ware lichaam en geest.

Het zuur-basendieet is geen volwaardig dieet. Het is dan ook niet bedoeld als vervangend voedingspatroon. Het is echt bedoeld als tijdelijk dieet.

Indicaties voor het zuur-base dieet
– Vermoeidheid
– Als voorjaar- of najaarskuur
– Spier- en gewrichtsklachten
– Huidklachten
– Darmklachten zoals opgeblazenheid, winderigheid en opgezette buiken
– Verbetering van de algehele vitaliteit

Contra-indicaties
– Onvoldoende motivatie
– Te weinig levenskracht/te weinig energie
– Een pas doorstane zware operatie
– Een ernstige chronische ziekte
– Ondergewicht (BMI ≤ 18)
– Bloedarmoede
– Ernstige orgaanaandoeningen
– Zwangerschap, lactatie en vlak na de bevalling (bij voorkeur niet binnen een half jaar na de bevalling)
– Diabetes mellitus
– Aandoeningen van de schildklier
– Psychische labiele mensen
– Kinderen tot 18 jaar
– Hoogbejaarden
– Anorexia Nervosa/Boulimie (ook in het verleden)

De afbouw

  • Genotmiddelen: bouw eerst het gebruik van genotmiddelen helemaal af.  (suiker, koffie, frisdrank)
  • Zout: wees matig met zout.
  • Eiwitten: geen vlees / vis en/of vervangers. Ook geen peulvruchten of kaas. Evt wel beetje kwark of yoghurt.
  • Koolhydraten: zoveel mogelijk vermijden; een periode geen brood te gebruiken.
  • Vetten: gebruik uitsluitend koudgeperste oliën zoals olijfolie, lijnzaadolie en walnootolie. Lijnzaadolie mag niet verhit worden.
  • Groenten: gebruik zoveel mogelijk gevarieerde groenten. Gebruik gezonde, zachte bereidingsmethoden zoals stoven, smoren, stomen, koken, soep en sap.
    Rauwkost met mate, want mensen met een gevoelige spijsvertering hebben snel last van gisting. Beperk rauwkost tijdens de zuur-basenkuur daarom enigszins.
  • Fruit: gebruik maximaal 2 porties fruit per dag. Gebruik geen vruchtensap.
  • Drinken/vocht : drink 1,5 tot 2 liter schoon water per dag. Verder kun je gebruik maken van kruidenthee, bouillon (zelfgemaakt of uit de natuurvoedingswinkel, zonder glutamaat en andere smaakversterkers).

Het reinigen van de darmen
Een schone darm is een voorwaarde voor een effectieve reiniging. Door de darm goed schoon te houden ondervind je bovendien zo min mogelijk bijwerkingen ten gevolge van de reiniging.

Darmspoeling
Galblaas zuivering Moritz
Gezondheidsscan