Mindfulness vermindert pijnervaring

Mindfulness vermindert pijnervaring

Mensen met pijnklachten ervaren minder pijn indien ze Mindfulness oefeningen doen. Hersenscans tonen aan dat de bij pijn betrokken hersengebieden bij hen minder actief zijn. Meditatietraining kan helpen de staat van mindfulness te verhogen.

Mindful zijn betekent kortweg dat iemand zich bewust is van het huidige moment en niet automatisch op allerlei (pijn)prikkels reageert. In plaats daarvan ervaart hij deze zonder al te veel emotionele reactie en laat ze vervolgens los. Sommige mensen zijn van karakter meer mindful dan anderen, en dit helpt hen waarschijnlijk om pijn minder te voelen, zo blijkt uit een studie van de Wake Forest School of Medicine. Een voorpublicatie van het onderzoek is verschenen in het tijdschrift Pain.

Uit een eerdere studie van dezelfde onderzoekers was al gebleken dat het beoefenen van mindfulness pijnstillender werkt dan placebo-pijnbestrijding.In deze vervolgstudie onderzochten de wetenschappers of een aangeboren niveau van mindfulness met een lagere pijngevoeligheid kon worden geassocieerd. Bovendien wilden zij de betrokken hersengebieden identificeren.

Voor mensen die niet van nature mindful zijn, besluiten de onderzoekers hoopvol: “Gebaseerd op eerder onderzoek weten we dat meditatietraining de staat van mindfulness in redelijk korte tijd kan verhogen. Dit zou dus wel eens een effectieve manier kunnen zijn om de pijn te verlichten van miljoenen mensen die last hebben van chronische pijn.”

Bronnen

[1] Voorpublicatie in tijdschrift Pain, https://medicalxpress.com/news/2018-09-mindful-people-pain-mri-imaging.html

[2] Fadel Zeidan, Nichole M. Emerson, Suzan R. Farris, Jenna N. Ray, Youngkyoo Jung, John G. McHaffie, and Robert C. Coghill, Mindfulness Meditation-Based Pain Relief Employs Different Neural Mechanisms Than Placebo and Sham Mindfulness Meditation-Induced Analgesia, The Journal of Neuroscience, 18 November 2015, 35(46): 15307-15325.