Concentratieproblemen oplossen door ritme en voeding

Niemand is gemaakt om uren aan een stuk dezelfde activiteiten uit te voeren. Wetenschappers die zich bezig houden met time-management hebben verschillende studies gepubliceerd dat een werksessie in teorie niet langer mag duren dan 45 minuten. Daarna moet men 15 minuten pauzeren of totaal met iets anders bezig zijn.

Concentratie is ook een zaak van de juiste voeding. Geraffineerde producten zijn taboe. Voor de energievoorziening zijn trage suikers op regelmatige tijdstippen een absolute noodzaak. Zes kleine maaltijden per dag – bijvoorbeeld om 8u, 10u, 12u, 14u, 16u en 18u zijn daarom veel beter dan de drie grote klassieke maaltijden. Behalve de voeding raden specialisten ook aan niet langer dan 8 sessies per dag zeer geconcentreerd te werken of te studeren. Dit advies geldt enkel voor mensen die een maximum rendement willen halen uit hun dagelijkse prestaties.

Een natuurlijk hulpmiddel voor een betere concentratie is lecithine. Lecithine komt in alle cellen van het lichaam voor. Het is een soort vet en het bevat o.a. vetzuren, B-vitaminen en fosfor. Vooral de hersenen, het hart, de lever en de huid hebben veel Lecithine nodig. Ons voedsel bevat in veel gevallen te weinig Lecithine om in onze behoefte te voorzien. Bij het ouder worden neemt het geheugen in min of meerdere mate af. Voor een optimale werking van het geheugen hebben de hersenen o.a. choline nodig. Lecithine is rijk aan choline. Volgens wetenschappelijke studies verbetert lecithine het geheugen. Zowel bij jong en oud. Hersenen, zenuwstelsel De hersenen en het zenuwstelsel bevatten veel Lecithine. Lecithine wordt door de hersenen gebruikt als energiebron. Verbruiken de hersenen veel Lecithine, dan kan een tekort ontstaan met als gevolg: prikkelbaarheid, zenuwachtigheid, gebrek aan geduld…en concentratieverlies. Maar ook koninginnenbrij is, door het hoge gehalte aan opbouwstoffen (essentiĆ«le aminozuren, mineralen, spoor-elementen,…), een krachtig hulpmiddel bij vermoeidheid en concentratieproblemen.

Bron: www.abcgezondheid.nl