Tips voor een gezond leven

1. Begin met een goed ontbijt
Ontbijt als een keizer is een natuurgeneeskundig advies. Sla het ontbijt niet over, want dat is de eerste maaltijd na een lange nacht. Je lichaam heeft energie nodig om de dag te beginnen. Door het ontbijt komen je darmen en de spijsvertering op gang. Als je niet ontbijt, is de verleiding groter om later op de dag ongezonde tussendoortjes te nemen.

2. Water drinken
Begin ’s morgens met een glas warm water.  Bovendien is water drinken belangrijk om de gif- en afvalstoffen uit je lichaam te spoelen. Drink 1 tot 1,5 liter water of thee per dag. Dit lijkt veel, maar het valt mee.
3. Langzaam eten en goed kauwen
Volgens sommigen hét geheim van slank blijven: kleine porties eten en vooral langzaam eten en goed kauwen. Schep dus minder op; je hebt veel minder nodig dan je denkt en iets meer nemen kan later ook nog. Eet rustig, kauw langzaam en geniet bewust van elke hap.4. Regelmatig eten
Voor je spijsvertering is het belangrijk om regelmatig te eten. Drie hoofdmaaltijden per dag is een goede basis, maar het kan ook helpen om vaker op een dag een minder grote maaltijd te nemen. Zo voorkom je dat je tussendoor ineens een vreetbui krijgt en een heel pak koek soldaat maakt.

5. Gevarieerd eten
Gezond eten is gevarieerd eten. Door de variatie krijg je veel verschillende voedingsmiddelen binnen. En zo krijg je genoeg van alles binnen.

6. Evenwichtig eten
Gevarieerd eten betekent ook dat je af en toe iets ongezonds mag nemen. Belangrijk is dat je dit weer in balans brengt. Heb je ’s middags een patatje met veel mayonaise gegeten, zorg dan dat je ’s avonds weer matigt en minder van het ongezonde of vette eten neemt. Alles mag, zolang je het maar weer in evenwicht brengt.7. Nooit genoeg groente en fruit
Dat groente en fruit gezond zijn, is geen verrassing. Ze bevatten immers veel goede stoffen zoals vitaminen en mineralen. Bovendien bevatten ze weinig calorieën en geven ze een vol gevoel. Voor een gezond leven mogen groente en fruit dus niet ontbreken. Probeer daarom dagelijks twee ons groente en  fruit te eten. Denk eraan, niet alle mensen reageren goed op citrusfruit.

8. Bewust eten
Een goede manier om gezond te eten is door je bewust te zijn van wat je eet. Sta daarom vaker stil bij wat je eet. Is het wel zo verstandig om die zoete chemische snoepjes te eten, waarvan je totaal geen idee hebt hoe ze gemaakt zijn of wat er in zit? De kwaliteit van je eten is belangrijker dan de kwantiteit. Als je vaker bewust nadenkt over wat je je lichaam voor voedsel geeft, ga je vanzelf gezonder eten.

9. En natuurlijk, bewegen
Geef je lichaam de mogelijkheid om het voedsel te verwerken. Bewegen is hiervoor heel belangrijk. Begin na het avondeten niet meteen aan een toetje, maar ga eerst een flinke wandeling maken. Het is beter ’s avonds niet meer te eten, dan kan het lichaam het voedsel niet goed verteren. Doordat je gaat liggen, gaan je organen namelijk ook in de slaapstand en dat is niet goed als je net met een halve maaltijd in je maag hebt.

10. Geniet en ontspan!
Je lichaam heeft voedsel nodig om te overleven. Maar eten is ook iets waar je van moet genieten en genieten is weer goed voor het lichaam. Denk aan uw ontspanning, wat wilt u nog graag doen…..

11. Wat is je erfelijk zwakke plek
Probeer te achterhalen aan de hand van een alternatieve ‘diagnose’ wat uw (erfelijke) zwakke plek is. Het afvallen
en op gewicht blijven op langere termijn heeft alles te maken met het ‘onderhouden’ van uw zwakke plek!