Mindfulness lees meer

Een definitie van Mindfulness

Mindfulness houdt in dat je aandacht geeft op een speciale manier

  • Doelbewust
  • Op het moment zelf
  • En niet oordelend

Door mindfulness toe te passen in je dagelijkse leven:

  • ervaar je meer rust en ontspanning
  • wordt je je bewust van oude denk- en gedragspatronen
  • maak je keuzes die voor jou goed zijn
  • ontstaat er een positiever beeld van jezelf en je omgeving;
  • nemen fysieke, mentale en emotionele klachten af
  • kun je (nog) meer genieten van je leven

De mindfulnesstraining is aan het eind van de jaren 70 ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn. In zijn werk in het Medical Centre of Massachussets kreeg hij steeds vaker te maken met mensen die klachten of aandoeningen hadden waar de medische wereld niet zo heel veel meer aan kon doen. Mensen met chronische pijnklachten, hartaandoeningen, vermoeidheidsklachten na kanker of mensen met stressklachten.

Hij ontwikkelde een training, de ‘Mindfulness Based Stress Reduction’ (MBSR) om juist deze mensen door middel van het aanleren van aandachtig leven, te leren hun pijn en lijden te verminderen. Hierbij maakte hij gebruik van zowel zijn westerse kennis over stress en de gevolgen hiervan, als ook zijn kennis uit het Oosten waar meditaties en yoga gebruikt worden om in balans te blijven in het dagelijkse leven.

De letterlijke vertaling van Mindfulness stress reductie is dan ook: afname van stress door aandacht.

Mindfulness kun je misschien het beste vertalen als: bewustzijn, alertheid, opmerkzaamheid, oplettendheid. Tijdens de training wordt je geleerd om doelbewust aandacht te schenken aan die dingen waar we gewoonlijk aan voorbijgaan. Op deze wijze leer je om je eigen krachten te ontwikkelen en anders om te gaan met jezelf en met klachten als stress en pijn, maar ook met klachten zoals gebrek aan zelfvertrouwen, faalangst, depressies. Mindfulness leidt tot verbetering van de kwaliteit van het leven.

Mindfulness geeft je de kans om te leren fundamenteel anders in het leven te staan. Je kunt met Mindfulness hardnekkige patronen doorbreken, je relatie met pijn en angst veranderen en een nieuwsgierige vriendelijkheid ontwikkelen, zowel voor jezelf als voor je omgeving. Je hebt de kans om je bewust te worden van de wijze waarop jij jezelf ‘afhankelijk’ maakt van je gedachten en je gevoelens en daardoor stress in stand houdt of somberheid versterkt. Kortom: de kans om je bewust te worden en in vrijheid je keuzes te maken. Maar hoe? Door doelbewust met je aandacht in het NU te zijn, aanwezig bij alles wat er is, zonder oordeel.

Dit klinkt eenvoudig, maar is dat ook zo? De enige manier om dit te leren is doen. Iedere dag je oefeningen doen is noodzakelijk om te komen tot zijn.

Jon Kabat-Zinn zegt hierover: ‘je hoeft het niet leuk te vinden, als je het maar doet’. Dit klinkt misschien weinig aantrekkelijk en toch zou ik je willen vragen om zijn advies op te volgen. Doe het gewoon acht weken lang en maak dan de balans op.

Elke week behandelen we een ander thema zodat je stapsgewijs leert om in aandacht bij het NU te zijn. Het is van belang om tijd te maken voor de oefeningen. Alleen door het doen en ervaren ontwikkel je het vermogen om in aandacht te zijn, mogelijke inzichten komen daaruit voort. Ik raad je aan om een vaste plek te nemen, waar je met aandacht en rust je oefeningen kunt doen, zodat je niet gestoord wordt. Je kunt de oefeningen op verschillende tijden van de dag uitproberen. Neem de tijd en wees geduldig met jezelf. Het is niet voor niets een training van acht weken, een vaardigheid die alleen geleerd kan worden door het regelmatig beoefenen. Realiseer jezelf dat je fietsen ook niet in één dag hebt geleerd.

8-weekse training:
De mindfulnesstraining maakt gebruik van meditatieoefeningen. Bodyscan, zitmeditatie, loopmeditatie, ademmeditatie etc. Het doel van meditatie is niet alleen te ontspannen, maar ook om helder, wakker en alert van geest te blijven. Oplettendheid en alertheid leert je om minder routinematig te werken en in het leven te staan, je kunt situaties helderder inschatten, betere beslissingen nemen. Bovendien leer je beter naar je lichaam en geest te luisteren zodat je steeds makkelijker zult leren om stress te herkennen. Wanneer je bewuster wordt van stress kun je makkelijker stress voorkomen en verminderen.

Andere pagina Mindfulness
Aanmelden