Mensen met ADD / ADHD

Mensen met ADD / ADHD

neuronylBij Centrum Vitaal behandelen we kinderen met ADD en ADHD. Er bestaan natuurlijke middelen als Neuronyl, LTO,  maar we hebben meer in huis. Belangrijk is de erfelijke zwakke schakel te ondersteunen.
Kinderen met ADD hebben ontzettend veel moeite met het taakgericht werken. Maar ook het aanleren van dagelijkse routines en vooral het automatiseren (het doen zonder er steeds lang bij na te hoeven denken) hiervan, kost ze veel moeite. Het zijn kinderen die stil en vaak dromerig zijn, hun leertempo ligt vaak laag, zij hebben weinig zelfcontrole en kunnen erg teruggetrokken zijn, zijn ltovergeetachtig en lijken vaak weinig nieuwsgierig. Helaas worden hun problemen met aandacht vaak toegedicht aan niet willen, terwijl er sprake is van niet kunnen.
In het internationale handboek voor psychiatrische stoornissen, de DSM, wordt ADD als volgt omschreven: tenminste zes van de volgende negen punten worden gedurende tenminste een half jaar waargenomen in een mate die niet bij het ontwikkelingsniveau van het kind past:
– niet voldoende aandacht voor details, veel achteloze slordigheidsfouten in werk
– moeite aandacht bij taken te houden
– lijkt vaak niet te luisteren als direct aangesproken wordt
– volgt aanwijzingen niet op en maakt taak vaak niet af
– moeite met het organiseren van activiteiten
– vermijden van activiteiten die om een langdurige geestelijke inspanning vragen
– raakt vaak dingen kwijt
– gemakkelijk afgeleid door uitwendige prikkels
– vergeetachtig bij dagelijkse bezigheden.
Binnen de groep kinderen met ADD zien we een normale intelligentieverdeling, wat dus inhoudt dat deze zowel gemiddeld, lager dan gemiddeld maar ook hoger dan gemiddeld kan zijn. We zien alleen dat kinderen met ADD meer moeite hebben informatie terug te vinden in hun geheugen, waardoor hun intelligentie soms lager ingeschat wordt dan dat deze is.
De gevolgen van ADD
Een kind met ADD heeft zowel op school als thuis moeite met de taken die het moet uitvoeren. Ook de dagelijkse routines, zoals de ochtendroutine van opstaan, wassen, aankleden, ontbijten, tas inpakken en naar school gaan leveren vaak problemen op. Maar we zien ook andere problemen ontstaan door de ADD. Kinderen met ADD hebben vaak weinig vrienden door hun teruggetrokken houding. Ze hebben er moeite mee hun capaciteiten (waar is het kind goed in) te tonen en te gebruiken. En hierdoor kan een negatief zelfbeeld ontstaan omdat het kind het gevoel krijgt niets te kunnen. We zien dat het gebruiken van de eigen capaciteiten vooral lukt wanneer iets echt de interesse heeft van het kind. Dan zien we dat het kind wel voldoende controle kan uitoefenen om toch de aandacht er bij te houden.
Dit soort situaties leiden er helaas toe, dat het beeld van dat het kind wel kan, maar niet wil, versterkt wordt.

Voeding
Het verminderen van de suiker en/of producten met suiker en/of kunstmatige suikers kan er zeker aan bijdragen om de hyperactiviteit van kinderen met ADHD of ADD te verminderen. Een hoge suikerconsumptie leidt tot schommelingen in het bloedsuikerniveau in het lichaam. Dit kan resulteren in prikkelbaarheid en stemmingswisselingen bij praktisch iedereen. Voor kinderen met ADHD, kan het stijgen en dalen van het bloedsuikerniveau zorgen voor uitbarstingen van hyperactiviteit, stemmingswisselingen, agressie en prikkelbaarheid. Een teveel aan suiker kan de symptomen van adhdkinderen met ADHD verergeren en bijdragen aan meer gedragsproblemen.