Wat is een goede multivitamine?

Wat is een goede multivitamine?

De kwaliteit van de diverse multivitamines verschilt echter sterk.

multiNatuurlijke of synthetische vitaminen
De oorsprong van vitaminen is van belang voor vitaminen waarbij de natuurlijke en synthetische vorm van elkaar verschillen. Slechts één van deze vormen ‘past’ in de biochemie van dat vitamine, de andere vormen hebben geen vitamine-effect en kunnen zelfs verantwoordelijk zijn voor ongewenste bijwerkingen. Vitamine E is een voorbeeld van een vitamine waarbij het belangrijk is om de natuurlijke vorm te gebruiken.

Ondersteunende stoffen
In de natuur komen vitaminen nooit geïsoleerd voor, maar altijd in een complex. Zo wordt vitamine C beter opgenomen in combinatie met bioflavonoïden, stoffen die van nature altijd samen voorkomen. Dit geldt ook voor de vitaminen B1, B2, B3, B5, B6, B12, foliumzuur en biotine. De ondersteunende stoffen die zorgen voor een betere werking en opneembaarheid van de B-vitaminen, zijn PABA, inositol en choline.

Mineralen
Het is van groot belang dat een multivitamine het volledige spectrum van essentiële mineralen biedt. Veel multivitamines missen vaak één of meer van de volgende nutriënten: selenium, chroom, borium, molybdeen, jodium, mangaan en koper. Het is daarentegen niet wenselijk fosfor, fluor en natrium te verwerken in een multivitamine. Hoewel het essentiële mineralen zijn, komen deze stoffen al voldoende voor in de voeding. Daarnaast is het belangrijk dat een multipreparaat ook minder bekende essentiële mineralen bevat zoals zwavel (MSM) en silicium.

Mineralenbinding en -opname
De chemische vorm van het mineraal is sterk bepalend voor de mate waarin het in het lichaam wordt opgenomen. Anorganisch gebonden mineralen, zoals mineraaloxides, -fosfaten, -chlorides en -hydroxides worden slecht opgenomen. Organisch gebonden mineralen, zoals mineraalcitraten, -orotaten, -fumaraten, -gluconaten en -aminozuurchelaten worden over het algemeen goed opgenomen.

Hulpstoffen, additieven, allergenen
Om een tablet te persen of een capsule te vullen wordt er gebruik gemaakt van hulpstoffen. Een goede multivitamine bevat zo min mogelijk hulpstoffen. Ook is het belangrijk dat de multivitamine vrij is van de veelvoorkomende allergenen zoals maïs, soja, gist, gluten, lactose, sommige conserveermiddelen, evenals sommige synthetische kleur-, geur- en smaakstoffen. Dit vergroot de inzetbaarheid in uw praktijk aanmerkelijk.

Dosering
Een ander belangrijk aspect is de dosering. Goede multivitamines bevatten doseringen vitaminen die soms ver uitgaan boven de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden. Vooral bij de wateroplosbare vitaminen is dat het geval. Soms, zoals bij vitamine B12, is de reden daarvoor een slechte opname. Een andere reden is vaak om te compenseren voor verhoogde behoefte als gevolg van stress, ziekte en milieuvervuiling. Een belangrijk feit uit de nutritionele geneeskunde is dat met hooggedoseerde voedingsstoffen soms effecten bereikt kunnen worden die met voeding alleen niet mogelijk zijn, zoals het verlagen van het homocysteïne¬gehalte met hogere doseringen vitamine B6, B12 en foliumzuur.