Chronisch moe

Moeheid is voor iedereen een herkenbare toestand. Sommige mensen voelen zich echter voortdurend moe en worden hierdoor in ernstige mate in hun dagelijkse functioneren belemmerd.

Wanneer hebt u CVS (Chronisch Vermoeidheids Syndroom)?

  • U hebt last van een ernstige vermoeidheid die niet over gaat. Ook als u rust neemt, gaat de vermoeidheid niet over of hij komt weer terug. De vermoeidheid komt niet door voortdurende inspanning.
  • Door de vermoeidheid kunt u in uw werk en in uw persoonlijk leven veel minder goed functioneren dan een gezond iemand.
  • Er is voor de vermoeidheid geen lichamelijk verklaring te vinden.
  • Als de klachten zes maanden of langer bestaan dan spreken we over chronische vermoeidheid

Bijkomende klachten
Naast de vermoeidheid kunnen één of meer van de volgende verschijnselen aanwezig zijn:

  • beperking in het korte termijngeheugen of concentratieproblemen
  • zere keel
  • gevoelige hals- of okselklieren
  • spierpijn
  • gewrichtspijn
  • hoofdpijn
  • slaapklachten
  • malaise klachten na inspanning die langer dan 24 uur duren
  • maag – of darmklachten
  • duizeligheid
  • slaapklachten
  • spierzwakte
  • prikkelbaarheid
  • spraakstoornissen
  • extreem transpireren.

Ook andere niet genoemde klachten kunnen voorkomen.

Invloed van klachten op het dagelijks leven
CVS patiënten ondervinden ernstige gevolgen van hun klachten op het dagelijks leven:

  • Na een lange nachtrust voelen veel patiënten zich bij het opstaan niet uitgerust.
  • De meeste patiënten zijn veel minder actief dan zij voor het ontstaan van de klachten waren.
  • De dagelijkse zelfzorg kan men meestal nog, zij het met moeite, zelfstandig uitvoeren.
  • Gevolgen voor werk: CVS patiënten zijn vaak geheel of gedeeltelijk in de ziektewet of de WAO.
  • De sociale contacten van patiënten lopen ten gevolge van de klachten sterk terug.
  • De ernstige lichamelijke klachten en de toegenomen beperkingen in het dagelijks leven kunnen er bij sommige patiënten toe leiden dat zij zich lusteloos, somber en machteloos voelen.

Advies

  • Goede voeding met vooral voldoende meervoudige onverzadigde vetten en voldoende eiwitten. Beslist geen koolhydraten en (kunstmatige) suikers.
  • Wij hebben goede ervaring met een combi van acupunctuur, biofotonen en kruiden (ondersteuning erfelijke zwakke plek).
  • Mindfulness of persoonlijk advies om uit je (ongezonde of ziekmakende) patroon te komen.