Tips om af te vallen

Tips om af te vallen en een gezonder leven!
Op dieet gaan is lastig. Het is vaak moeilijk vol te houden. De eerste week lukt, de tweede ook nog wel maar na de derde week wordt het al moeilijk om de regelmaat van een dieet vol te houden.
Daarom hier een aantal tips. Probeer ze uit. Voor sommige mensen werkt de ene tip juist wel en voor de ander weer helemaal niet of misschien vind je het allemaal maar onzin. Hoe dan ook, als je het niet probeert, weet je het ook niet!

Verzet je gedachten
Zin om iets te knabbelen, maar het is nog geen etenstijd? Probeer je gedachten te verzetten door iets leuks te doen: bv. ga iets lezen, maak een wandelingetje, bel of mail iemand. Gaat het niet over neem dan bijvoorbeeld suikervrije kauwgom, of een rijstwafel.

Vervang vet door eiwitten
Laat de hoeveelheid vet in je voeding dalen en vul deze calorieën op met eiwitten, dus eet eiwitrijk. Eiwitten zorgen ook voor minder hongergevoel. Zorg ervoor dat in elke maaltijd 20 gram eiwit zit.  20 gram eiwit komt ongeveer overeen met de volgende hoeveelheden:

200 gr kwark
500 gr yoghurt
150 gr kip
80 gr tonijn

Er bestaan ook eiwit-shakes.

Van alles wat
Door gevarieerd te eten, krijg je alle stoffen binnen die nodig zijn. Er is niet één voedingsmiddel dat alle voedingsstoffen voldoende bevat. Ook spreid hiermee het risico van het binnenkrijgen van eventueel aanwezige ongezonde stoffen.

Ontbijt elke dag
Ontbijt goed. Het ontbijt is een belangrijk deel van het dagmenu. Een degelijk ontbijt met granen (bordje pap), yogurt met fruit. Zoals een oude spreuk zegt: eet ’s morgens als een koning, ’s middags als een prins en ’s avonds als een bedelaar. Neem genoeg nachtrust. Een goede nachtrust bevordert het afslankresultaat. Wanneer je goed uitgeslapen bent, zit je beter in je vel en ben je meer gemotiveerd om je dieet nauwgezet te volgen. Dus slaap lekker!

Meet je omvang
Let niet alleen op de weegschaal, maar neem de maten van je lichaam op. Je zult zien hoe de centimeters verdwijnen.

Eet regelmatig
Breng de stofwisseling omhoog. Verdeel de maaltijden in vijf of zes eetmomenten over de dag. Begin met een goed ontbijt en na twee à drie uur weer eten. Als de stofwisseling omhoog gaat zal het lichaam meer energie verbranden en heb je minder honger gevoel.

Drink genoeg
Drink veel water of kruidenthee (zonder suiker) in ieder geval vijf tot acht glazen (1 1/2 tot 2 liter) per dag. Hierdoor voert het lichaam de afvalstoffen goed af en kan het makkelijker vet verbranden. Andere voordelen van veel water drinken zijn: de huid wordt mooier, klachten zoals hoofdpijn en verstoppingen nemen af en er knaagt minder snel een hongergevoel. Door veel water te drinken houd je minder vocht vast. Het lichaam heeft geen reden iets vast te houden waar het voldoende van heeft.

Let wel op; niet te veel water in één keer drinken en niet te snel! Dit kan het lichaam niet zo snel verwerken en daardoor heb je er ook niet zo veel aan.

Denk aan voedingssupplementen
Een multi kan je innemen, maar beter is je te laten adviseren welke vitamine voor jou lijf het beste past. Want ieder mens heeft een (erfelijke) zwakke schakel, het is beter daar een supplement voor te nemen.

Confronteer jezelf met een eigen foto
Plaats een foto van jezelf op plaatsen waar je kunt verleid worden door voedsel, zoals de koelkast, de koektrommel of de magnetron.

Nadruk op groente en fruit.
Een gezonde voeding bevat ruime porties groente, fruit, noten en zaden. Ruime porties van groente en fruit verlagen de kans op chronische ziekten. Groente, fruit en noten en zaden zijn vezelrijke voedingsmiddelen die weinig calorieën en veel voedingsstoffen leveren. Je zult er dus niet snel te veel van eten. Dit is belangrijk wanneer je op je gewicht let.

Sta achter je besluit
Bereik een punt wanneer je tegen jezelf zegt: “nu ga ik het doen”. Sta ook echt achter het besluit. Als je niet achter je besluit staat is het erg moeilijk een dieet vol te houden, hoe makkelijk sommige diëten misschien ook zijn.

Ontzeg je lichaam het te veel eten
Ontzeg jezelf het eten -niet- maar ontzeg je lichaam het te -te-veel eten. Dat klinkt gek, maar als je zegt “ik mag niet eten”, dan ga je balen want jij mag niet ‘dit of dat’ eten. Dit is ook meestal een van de redenen dat je stopt met een dieet. Maar zeg je “jij mag niet te veel eten” (jij is je lichaam) dan lijkt het verder van je af te staan en kan een dieet beter lukken.

Beweging
Probeer elke dag iets te doen, fietsen, wandelen en als het kan tenminste 30 minuten per dag. En nog beter is het als je ook transpireert, want dan gaat je stofwisseling omhoog en dus ook de verbranding.

Minder verzadigd vet
Het eten van één tot twee keer vis per week is belangrijk vanwege de gezonde visvetzuren. Let op welke tussendoortjes je neemt zoals koek, gebak, snacks en zoutjes.Het is natuurlijk beter om dat niet te eten, want deze bevatten vaak de verkeerde vetten namelijk de verzadigde- en transvetten.

Meer adviezen